Thursday, February 2, 2012

ENTRY KETIGA HARI INI

ok sejak saya uplod gmbr bubur tepung beras kacau utk introductory to solid food for my najla kat fesbuk tu, ramai pulak yg tanya mcamana buatnya.




ini, dah nak habis mkn baru igt nak amik gambau







saya dulu2, umur 13 thn baru dpt adik. so, selalu tgk apa mak masak nak bagi adik saya makan. arwah mak cakap, kalau budak baru nak kenalkan makanan pejal akak2 saya dulu semua start dgn ini. iaitu kacau tepung beras ni la..



so, turun temurunnya semua anak2 kakak saya (anak buah saya) semua mkn menda ni la sblm mkn menda lain. anak2 saya dari yg sulung, itu jugak la makanannya sampai la boleh mkn blended rice poridge.




saya cuba elakkan bagi makan processed food, canned food etc.




ini cara buat tepung beras kacau ni...




2 sdb tepung beras paras rata je


1 1/2 mug air
7 biji kismis/ 1 biji kurma



kacau guna handwhisk atas api yg kecil. masak sampai likat dan tepung tukar kaler jernih. petua arwah mak klu dia bunyi plop plop plop tu dan kaler dah jernih dr awal, masak la tu. api jgn besar.
masa arwah mak ajar dulu dia bubuh gula sikit guna hujung camca kecik. tp saya tak boh gula, mmg saya guna kismis. tak de manis la rasa dia, lagipun babies bukannya kenal rasa lagik. pastu nnt bile baby makin besar, pekatkan la bubur ni. eg. 2 sdb tepung beras : 1 mug air dan bile dah tgk dia cepat lapar pekatkan lagi 2 sdb tepung beras : 3/4 mug air.
then baru intro dgn fruit n vege puree..
najla start makan bubur tepung beras ni 2 hari yg lps at the age of 5 mths, 1 wk. so far acceptance dia towards bubur ni seems ok. tadi first day bawak bekal ini ke nursery. bermula dari adilia, mmg dia tak mkn nestum.... saja nak try dan kebetulan rajin masa tu.
nnt saya share pulak resepi bubur nasik utk babies dr arwah abah saya. stay tune


notakaki : wah!! aku guna "saya" la dlm entri ni. ototmatik. hihihi.. ototmatik tuuuu...

No comments: