Wednesday, March 30, 2011

sambal goreng jawa

makcik yg pakai glasses tu, kata laki aku, mmg dia tak sabo nak ngambik sambal goreng tu. hahahhaha...laki aku yg snap ga,bar ni. aku mane leh tunjuk muka kat situ, buatnya tak sedap, org point kat aku, mau setahun aku nanges.


hari ni aku nak mcm2 pulak.
mcm nak share resepi.
mcm nak cerita benda yg buat aku geram dan menyampah.
tp agak2 dr aku menegatifkan diri aku, baik je la aku positif. buang karan ok nak menyampah2 kat orang. cuma org yg buat aku menyampah tu, tolong2 la sedor, jgn la berperangei mcm budak2 lagik dah. cemuih teman, budak kecik pun boleh mikio, takkan awak tak leh pikio.

ok, kes sambal goreng jawa ni terjadi bile MIL aku ckp nak masak lauk tambahan masa kenduri kawen adik laki aku. kire org terakhir kawen la dlm family laki aku wpun dia bukan nan bongsu ado eh. terpcaul laju dr mulut aku "buat sambal goreng nak, meh ana buat.." so, dah setuju. tibe lah masa mlm kenduri, MIL aku sure risau sbb aku tak balik2 Ulu Yam lagik. di Sri Gombak lagi... "ko jgn tak jadik pulak kak ngah buat sambal goreng ni, bhn2 semua dah beli.. kentang dah potong...tempe dah goreng" aku jawab "rilek la mak, karang pukul 1, 2 pagi, org buat le. rilek je...tau le ana.." ye le, aku ni koje tak mcm orang. payah klu org tak paham. peh tu, tunggu si sulung balik skolah, since dia ade exam hari tu, mmg le takboleh cuti. laki aku sorang2 je balik U.Yam terchenta tu, menyetelkan ape yg patut. pastu ptgnya dia balik S.gombak nak pick up aku dan anak2 nan tiga ketul.

heh. ape cerita ni. aku nak share resepi sambal goreng. pehey aku citer mende2 remeh temeh ni. straigh tu the point.

RESEPI SAMBAL GORENG JAWA STYLE OMAK DEN.

suhun - jgn dibasuh atau direndam. goreng mase kejung2 tu.
pucuk - pun sama.
tempe hiris nipis ke tebal ke ikut suke kome, goreng. tok sah negngada boh garam bagai
kentang, potong ikut uske kome, nak tebal ke nipis...buang le kulit, potong cantik2..
kacang panjang (optional)
hati dan pedal ayam hiris nipis dan goreng pun optional. mana2 yg concern tak mkn organ dalaman tok sah la boh. aku boh klu buat mkn family binsahdan. klu family selain binsahdan aku tak wat. lidah org lain mana sama lidah anak2 binsahdan.
tauhu-optional.
cili kering potong haluih2, nipih2 serong2, rendam dlm ayor paneh kejap.

bhn kisar
bawang merah,bwg putih tok sah byk, kang maung baunya.
cili kering, serai halia lengkuas. lengkuas jgn byk. sangap mkn pijor rasanya klu byk.
ikan bilis ATAU udang kering. aku kisar sekali harung je dengan buah keras sekali.

santan pekat (kepala santan) ATAU buah keras. pilih.

kicap pekat maneh.

METHOD:
tumis bhn kisar sampai naik bau. sampai pecah minyak. sampai kompom masak. boh kicap manis, garam, gula.. dah pecah minyak.. boh le santan pekat tu tadik, jgn berenti kacau. ingat klu dah boh buah keras, usah ngengada boh santan. cholesterol okeh. kacau, kacau...

then boh la pucuk, santan kentang tempe semua tu termasuk cili kering yg dipotong nipis tu.. rasa la lebey kurang. siap.
benda ni mkn ngn nasik panas, nasik impit, nasi karpet kompom terangkat. kome tau ke nasi karpet tuh ape?
biasenya aku klu buat ni, aku alliquot. so, tak de la semua berkecah. benda ni, tahan lama klu betul kena gaya masak. ok, bagi yg bertanya, itu lah resepi sambal goreng jawa style arwah mak aku. beno nya, aku pun tak sempat belajar dgn dia. aku tanya akak aku. mase hari kenduri tu, aku tanya akak "kak, amacam, lulus dak?" dia tak ajwab, sbb dia rasa tercabar. dia ckp "aku nak tapau sikit" pastu akak sorang lagik ckp " LULUS dah ko"

hahahahah, bukan nye susah beno. yg susahnya nak anggar bhn, sbb aku masak dlm portion yg agak byk mlm tu. ketor sebenarnya tp sebab aku kan menantu sulung, kena la tunjuk kewl. ha ha ha.
soklan : korang tau ke nasik karpet tu ape?



3 comments:

leezsa said...

x tau nasik karpet. nasik apa tu? weh x yah basuh yek pucuk tu? kira mmg bersih le yek hehehee..bila le gamaknye nk try neh heheeh

yanie anuar ~ putrajaya said...

sedap nih....lain dri sambal goreng johor..

maya amir said...

aku baca sambil menutup muka sbb aku menantu sulung yg hantu..bab masak aku surrender.. biras aku sume take over..jahat tak aku? uwaaa..malu aku dgn dirimu;)