Tuesday, April 26, 2011

boh la tajuk sendiri.

tidak dinafikan klu aku sedang marah, aku akan lepas sahaja. mmg jenis aku aku tak suke simpan2 dlm hati apa yg aku nak marahkan. tp, dlm marah tu, aku akan beringat supaya tidak menghina kejadian Allah. contohnya... klu ko bencikan perangai dan sikap seseorang cukuplah sekadar ko luahkan benci dan marah dgn perangai orang. jgn lah sampai ko menghina kejadian dan fizikal org yg ko tak suke tahap gaban tu.
antara contoh2 penghinaan fizikal seperti "amboih, dah la jongang, jendul, mulut nya laser nak mampus" atau "tak padan dgn gemok, muka tak lawo mcm jamban tak siap, perangai huduh ya rabbi" cukup lah sekadar ko mengomen "perangai atau attitude" kerana perangai dan attitude itu adalah peribadi yg terbina sendiri samada kurang didikan, atau mmg dilahirkan sebagai org bermulut ceplos dan laser. jgn lah sekali-kali ko menghina kejadian tuhan dengan rupa bentuk fizikal seseorang.
mungkin yg menghina kejadian Allah tu merasakan dirinya lebih serba-serbi.. cukup serba serbi rupa parasnya, bentuk fizikalnya dirasakan sehabis mantap dan enak dipandangan mata yg memandang. mungkin. terpulang la pada mata masing2.

aku tahu, aku pun tidaklah secantik ngko, sebijak ngko, sepandai-pandai ko yg mcm tupai melompat jatuh ke tanah, semanis ko, bak kata yg lebih-lebih tu semua ko ambiklah klu ko mahu. cukuplah sekadar aku bahagia dgn apa yg aku ada, dengan org2 sekeliling aku yg tak perlu di ampu utk mendapatkan perhatian, cukuplah dgn apa yg aku ada setakat ini, yg menjadikan aku sebagai aku.
jgn menilai aku, kalau ko tak kenal siapa aku. dan, aku tak pernah rasa rugi klu aku tak kenal ngko pun. malah mungkin dunia aku lebih aman klu ko tak de. tak rugi, dan tak untung apa2 pun .
bukan aku tak tahu cerita-cerita org ttg ko. tp aku bukan jenis penjaja cerita yg menjaja dari satu rumah ke rumah. no no no... klu lah aku diberi peluang bercerita apa yg diceritakan org ttg ko, mungkin ko menangis kuar air mata darah. tp, it's not my type. it's your type. bagi aku, wpun aku tidak sesempurna org lain, aku sentiasa berusaha mencapai kesempurnaan. biarlah buruk di mata manusia rupa fizikal aku, aku tak kisah. tak kisah langsung.
semua manusia sama aje di sisi Allah, yg aku pohonkan hari2 adalah supaya aku tidak tergolong dlm golongan yg rugi. so, klu ko nak mengutuk fizikal aku, silakanlah. my pleasure... aku mungkin tidak dapat membalas wpun hati aku sakit. dan aku tidak pohon Allah balas yg buruk2 utk kamu. aku harap ALlah balas yg baik2 utk kamu dan keluarga kamu. Amin.

memetik kata seorang sahabat "jangan bencikan org yg cemburu dgn kamu, kerana cemburunya itu membawa makna dia menjadikan kamu idolanya" he he he. lu pikirlah sendiri. aku, ttp macam ni..semalam, esok lusa tulat dan tungging.... insya Allah.

terima kasih en suami, yg mempunyai hati dan perasaan memahami aku, isterimu yg gemok, huduh, muka buruk tp ttp manis dipandangan matamu. itu yg penting. bukan begitu?

No comments: