Thursday, December 2, 2010

nah. amik kao.

hari ni ade satu perassan kurang enak yg menyelonot menerobos dlm kalbu saya.
mcmana ye. adakah korang rs korang boleh kenal seseorang tu dgn sepenuhnya let say dlm tempoh berapa tahun korang amik masa utk kenal seseorang? soklan ni saya betul2 nak tanya lah.

aku ni jenis org yg mudah percaya, mudah kesian, mudah tertipu, mudah ditipu , mudah lupakan sengketa. klu aku bergaduh dgn org wpun lama tak bertegur, sekali je org tu tegur aku aku akan terus lupa segala kejahatan dan perkara tak baik yg dia pernah buat kat aku. selalu aku bertekad, utk "mampus la ko pas ni aku tak port" tp aku slalu tak berjaya. taktau kenapa. tak pernah aku berdendam sampai lama-lama dgn org. tp aku tak lupa, aku sentiasa beringat. sekali kena mmg nampak bodoh, kalau aku benarkan kena 2 kali, mmg aku bangang. jadi, aku mmg akan beringat.

tp tu lah kata org, sabar kita ade batasnya. org yg kita percaya tak semestinya seperti yg kita sangka. ade org mulut busuk tp hati wangi. ada org mulut wangi, manis tapi hati busuk. lagik malang kalu mulut dah la busuk, hati laaaaaaaaaaaaagi busuk mcm bangkai.

sifat menyampai2 dalam sesebuah perhubungan kawan ke, sedara mara ke, rakan sepejabat ke, hatta adik beradik pun adalah sgt tidak sihat. sebelum menyampai, kena pikirkan apa implikasi yg mungkin akan berlaku slps itu. ada yg menaympai jadik positif bile betul cara dan approachnya. ada implikasi negatif yg berlaku bila sesuatu yg disampaikan itu diibaratkan bagai menyimbah minyak ke atas api.
pucuk pangkalnya, penyampai tu samada bertauliah atau tidak haruslah menggunakan otak untuk berfikir, bukan menggunakan buku lali untuk digest apa yg org ckp.
sekian.

4 comments:

Huszaini said...

moga ko lega bila dah luah kat sini.. :) happy2 yer!

maya amir said...

beb..awat? tapi aku tetap salute bilemana ko cube utk malas amek port psl org yg hati busuk dgn ko tapi in the end tak berjaya.. ko masih berperikemanusiaan nyah.. takpe nyah.. di sana nanti taulaa die kene siksa camne..ape2 pun, take care k..

mierafaziera said...

aku pun sama mcm kor Cak!!marah beria mcm mana pun, tapi bila org tu dtg hemoih balik kat aku, konpem aku x smp ati nak marah...sentiasa memaafkan...sbb tu nsb aku jd gini....isk..!isk..!!

Huszaini said...

assalammualaikum tuan tanah


Anda dijemput sila lihat sini

http://amrafahan.blogspot.com/p/jom-berkelah.html